Menu Content/Inhalt

W niniejszym artykule chciałem przedstawić wydawnictwa filatelistyczne: stemple, karty, koperty, znaczki, nalepki niezwiązane z pocztą szybowcową ale mające zastosowanie dla zawodów szybowcowych.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

Lotnisko Leszno-Strzyżewice jest to cywilno-sportowe lotnisko usytuowane w miejscowości Strzyżewice w województwie wielkopolskim i częściowo na terenie Leszna, około 3 km na zachód od centrum miasta. Lotnisko należy do Aeroklubu Polskiego i jest użytkowane przez Centralną Szkołę Szybowcową Aeroklubu Polskiego oraz Aeroklub Leszczyński. Jest to jedno z największych w Europie lotnisk szybowcowych. Uroczyste otwarcie ślizgowej szkoły szybowcowej w Strzyżewicach nastąpiło 1 maja 1952 roku. Obowiązki komendanta objął w niej kpt. Zygmunt Richter. W 1954 roku rozegrano Międzynarodowe Zawody Szybowcowe. Dla organizacji tej imprezy zbudowano na lotnisku pierwsze murowane baraki przeznaczone dla kuchni i stołówki.  Do historii przeszły Międzynarodowe Zawody Szybowcowe w Lesznie w 1954 r., na których piloci latający na „Jaskółkach” zajęli siedem pierwszych miejsc. Po dwóch konkurencjach klasyfikacji indywidualnej 11 pierwszych miejsc zajmowali zawodnicy polscy.


Na zdjęciu grupa zawodników węgierskich na lotnisku w Lesznie w czasie trwania zawodów w 1954 roku.

 

23

 

22

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2. Szybowcowe Mistrzostwa Polski 04.07 – 17.07.1955
Jednomiejscowe i dwumiejscowe – Grudziądz, Lisie Kąty.
Wyniki końcowe po rezegraniu 5 konkurencji.
Jednomiejscowe:
1. Jerzy Wojnar Kraków
2. Edward Makula Katowice
3. Tadeusz Góra Bielsko Biała
Dwumiejscowe:
1. Adam Brzoza Warszawa
2. Maksymiliana Czmiel Wrocław
3. Ewa Nechay Kraków

 

Z innych wyników: Stanisław Skrzydlewski z  Aeroklubu Bielsko-Bialskiego startując w 1955 r. w Szybowcowych Mistrzostwach Polski w Lisich Kątach, w kategorii szybowców dwumiejscowych (Bocian) z pasażerem (I. Kowalski), zajął 5 miejsce. W tymże roku otrzymał tytuł mistrza sportu w szybownictwie. 

 

24

Szybowiec Jaskółka bis Z.
Edward Makula wraz z mechanikiem napełniają zbiornik "Jaskółki bis Z" balastem wodnym. II Szybowcowe Mistrzostwa Polski rozgrywane w 1955 roku w Lisich Kątach. Były to pierwsze SMP w których dopuszczono zastosowanie balastu wodnego w startujących szybowcach.

 

25

 

26-

---------------------------------------------------------------------------------------------
 

Na kasowniku okolicznościowym nr 60118 VI Szybowcowych Mistrzostw Polski przedstawiono jednomiejscowy szybowiec „Jaskółka L”, wysokowyczynowy i rekordowy, którego konstrukcja stanowi rozwinięcie poprzednich wersji szybowca „Jaskółka”. Zbudowano cztery egzemplarze szybowca tego typu. Dane techniczne: rozpiętość skrzydeł 16 m, długość szybowca 6,8 m.

 

1960 rok 14-28 sierpnia VI Szybowcowe Mistrzostwa Polski, bez klasy – Leszno. Została zaliczona tylko jedna konkurencja i praktycznie zawody nie zostały rozegrane z powodu złej pogody, a między innymi VII miejsce – Zbigniew Kirakowski z Aeroklubu Gliwickiego zajął w tej jedynej zaliczonej konkurencji.

 

28

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Argentyńska poczta wydała dwa znaczki pocztowe w hołdzie lotowi bez silnika na dzień przed rozpoczęciem „IX Mistrzostw Świata w Lotach Modeli”. Znaczek 5,60 $ pokazuje Skylark 3, który pozwolił „Rolfowi” Hossingerowi zdobyć mistrzostwo świata 1960 w Kolonii w Niemczech. Znaczek za 11 USD pokazuje argentyński szybowiec Super Albatros AB-1.

 

16 17


Mistrzostwa Świata w Lotach Szybowcowych 1963 odbyły się w dniach 10–24 luty w mieście Junín w Argentynie. Wykorzystano udogodnienia terenu przy klubie szybowców Junín, który znajduje się obok parku przyrody Laguna de Gómez.

Była to IX edycja World Sailing Flight Championship, pierwsza, która odbyła się poza Europą i jak dotąd jedyna w Ameryce Południowej.

Udział wzięły 23 kraje reprezentowane przez 63 pilotów z 23 różnymi markami szybowców. Podobnie jak w dwóch poprzednich mistrzostwach, odbywających się w Niemczech i Polsce, startowali w klasach „Otwartej” i „Standard”.

Niemiecki Heinz Huth zdobył pierwsze miejsce w klasie Standard szybowcem Alexander Schleicher Ka 6, natomiast Edward Makula z Polski zajął pierwsze miejsce w klasie Otwartej z SZD-19 Zefir 2. W tym turnieju Heinz Huth uzyskał wyróżnienie bycia pierwszym pilotem, który dwukrotnie zdobył tytuł mistrza.

 

1963 - Argentyna - IX Mistrzostwa Świata w Lotach Szybowcowych

 

18

 

Osiemnaście narodów, z dwudziestoma pięcioma pilotami, było reprezentowanych w klasie otwartej, a dwadzieścia trzy narody, z trzydziestoma ośmioma pilotami, w klasie standardowej.


Polak  Edward Makula z szybowcem SZD 19-2A „Zefir 2A” w klasie otwartej i niemiecki Heinz Huth z szybowcem Schleicher „Ka-6CR” w klasie standardowej zostali koronowani na Mistrzów Świata.
Latający Heinz Huth konsekwentnie zdobył wyróżnienie jako pierwszy pilot, który dwa razy z rzędu zdobył tytuł mistrza.

 

Niektórzy zawodnicy osiągnęli:

 

Najszybszy lot: Zostało to osiągnięte w piątym teście na trójkątnym obwodzie o długości 322 km (LDG-Carlos Casares-Pazos Kanki-LDG) w dniu 02/19/1963, zostało przeprowadzone przez polskiego pilota Jerzego Popiela na pokładzie SZD 19-2A „Zefir” 2A ”, przy średniej prędkości 95 355 km / h. Tym lotem udało mu się potwierdzić rekord polskiego trójkąta narodowego wynoszący 300 km.


Najdłuższy lot: Wykonał go polski Edward Makula w szóstym teście (Free Distance) 02/20/1963, wylądował w miejscowości El Nochero, niedaleko Santa Margarita (Santa Fe), granicząc z granicami Santiago del Estero i Chaco; przejazd w odległości 716 km.

Najkrótsza przebyta odległość:
Chilijski pilot Alejo Williamson w teście na wolnym dystansie przebył tylko 28 km i wylądował w pobliżu Fortín Tiburcio (Bs. As.).

Najwyższa osiągnięta wysokość:
Ten osiągnięty przez Finna Haralda Tandefelt 02/16/1963 podczas opracowywania czwartego testu (LDG-Parchment-Estancia San Alberto (Sta. Isabel-S. Fe) -LDG), na pokładzie PIK 16C „Vasama” , latanie w chmurach osiągnęło 7500 metrów.

Najobszerniejszy obwód trójkątny:
Został wykonany 02/19/1963, trójkąta o długości 322,7 km (LDG-Carlos Casares-Pazos Kanki-LDG)


Polscy zawodnicy startowali:

Edward Makula klasa: otwarta szybowiec: Zefir 2 nr startowy 47 nr rejestracyjny: SP-2371
Jerzy Popiel klasa: otwarta szybowiec: Zefir 2 nr startowy 49 nr rejestracyjny SP-2372
Józef Pieczewski klasa: standard szybowiec: Foka 4 nr startowy 68 nr rejestracyjny: SP-2363

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

1968.05.29 do obiegu pocztowego weszła seria znaczków poprzedzajacych XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Lesznie.
Na znaczkach przedstawiono szybowce:
* 1699 - Zefir,
* 1700 - Bocian,
* 1701 - Jaskółka,
* 1702 - Mucha,
* 1703 - Foka,
* 1704 - Pirat.
Ilość kopert FDC: 2 (Warszawa 1)


W obiegu do 1994.12.31. Projektantem zarówno znaczków jak i stempli okolicznościowych jako zapowiedź zawodów, jak również lotniczych plakatów dla lotu był J. Jaworowski.
Stemple wedlug katalogu Andrzeja Myślickiego:


* datownik numer 68097 Warszawa 1 29.V.68 fi 36 mm dla FDC XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata
* datownik mechaniczny z wymienianą datą numer 68421 Leszno 9-23.VI.68 wymiary 31 x 29 mmm XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata Leszno 9-23.VI.1968


nie miały zastosowania dla poczty szybowcowej, która w czasie tych zawodów się odbyła. Dla poczty szybowcowej był zastosowany inny stempel, który wraz z opisem tej poczty jest pokazany w artykule „Szybowcowa lata 60”.

 

19

 

20

 

21

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Szybowcowe Mistrzostwa Polski – Leszno, 24.05 – 08.06.1980
kl. Std (rozegrano konkurencji: 4)
1. Henryk Toboła (Piotrków)   
2. Franciszek Kępka (Bielsko Biała)   
3. Stanisław Witek (Wrocław)

 

27

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

2 MISTRZOSTWA ŚWIATA W AKROBACJI SZYBOWCOWEJ Bielsko Biała, Polska, 1 - 15.08.1987 r.
W mistrzostwach wystartowało 32 zawodników z 7 państw.

Rozegrano sześć wiązanek konkursowych;
1) program znany (wiązanka pierwsza i czwarta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 4845,2 pkt.
2) program nieznany (wiązanka trzecia i szósta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 3641,0 pkt.
3) program dowolny (wiązanka druga i piąta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 7774,0 pkt.

 

1

 

2

 

13

14

15

 

Wydane zostały dwie kartki związane z mistrzostwami oraz stempel  „1987.08.02. Bielsko Biała 1: Mistrzostwa Świata w akrobacji szybowcowej Worldgac '87”. Według katalogu Andrzeja Myślickiego nr 87159 datownik ręczny, jednodniowy o wymiarach 43 x 43 mm 

 

3

 

4

 

Dzięki uprzejmości Pana Krzysztofa Cieslawskiego otrzymałem kilka zdjęć z tych mistrzostw.

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

 

-------------------------------------------------------------------------------------