W niniejszym artykule chciałem przedstawić wydawnictwa filatelistyczne: stemple, karty, koperty, znaczki, nalepki niezwiązane z pocztą szybowcową ale mające zastosowanie dla zawodów szybowcowych.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Mistrzostwa Świata rozegrano na lotnisku aeroklubowym Quanto Vientos pod Madrytem. W zawodach wystartowała rekordowa liczba 58 pilotów z 19 państw. Po raz pierwszy startujących podzielono na dwie klasy; szybowce jednomiejscowe i dwumiejscowe. Regulamin dawał dowolność odnośnie pasażera w przypadku szybowców dwumiejscowych. Jeśli pilot latał samodzielnie startował w klasie jednomiejscowej jeśli z pasażerem w dwumiejscowej.

Lotnisko Leszno-Strzyżewice jest to cywilno-sportowe lotnisko usytuowane w miejscowości Strzyżewice w województwie wielkopolskim i częściowo na terenie Leszna, około 3 km na zachód od centrum miasta. Lotnisko należy do Aeroklubu Polskiego i jest użytkowane przez Centralną Szkołę Szybowcową Aeroklubu Polskiego oraz Aeroklub Leszczyński. Jest to jedno z największych w Europie lotnisk szybowcowych. Uroczyste otwarcie ślizgowej szkoły szybowcowej w Strzyżewicach nastąpiło 1 maja 1952 roku. Obowiązki komendanta objął w niej kpt. Zygmunt Richter. W 1954 roku rozegrano Międzynarodowe Zawody Szybowcowe. Dla organizacji tej imprezy zbudowano na lotnisku pierwsze murowane baraki przeznaczone dla kuchni i stołówki. Do historii przeszły Międzynarodowe Zawody Szybowcowe w Lesznie w 1954 r., na których piloci latający na „Jaskółkach” zajęli siedem pierwszych miejsc. Po dwóch konkurencjach klasyfikacji indywidualnej 11 pierwszych miejsc zajmowali zawodnicy polscy.
Na zdjęciu grupa zawodników węgierskich na lotnisku w Lesznie w czasie trwania zawodów w 1954 roku.
Stempel z datą 13.6.54 – dzień otwarcia zawodów.
Trzy pierwsze polskie znaczki z motywem szybowca na tle nieba zaopatrzone datownikiem z Międzynarodowych Zawodów Szybowcowych w Lesznie w 1954 roku.

Poniższą kopertą nawiążę do powstania Centrum Szybowcowego opisanego wyżej w jego 30-lecie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Szybowcowe Mistrzostwa Polski 04.07 – 17.07.1955
Jednomiejscowe i dwumiejscowe – Grudziądz, Lisie Kąty.
Wyniki końcowe po rezegraniu 5 konkurencji.
Jednomiejscowe:
1. Jerzy Wojnar Kraków
2. Edward Makula Katowice
3. Tadeusz Góra Bielsko Biała
Dwumiejscowe:
1. Adam Brzoza Warszawa
2. Maksymiliana Czmiel Wrocław
3. Ewa Nechay Kraków
Z innych wyników: Stanisław Skrzydlewski z Aeroklubu Bielsko-Bialskiego startując w 1955 r. w Szybowcowych Mistrzostwach Polski w Lisich Kątach, w kategorii szybowców dwumiejscowych (Bocian) z pasażerem (I. Kowalski), zajął 5 miejsce. W tymże roku otrzymał tytuł mistrza sportu w szybownictwie.
Szybowiec Jaskółka bis Z.
Edward Makula wraz z mechanikiem napełniają zbiornik "Jaskółki bis Z" balastem wodnym. II Szybowcowe Mistrzostwa Polski rozgrywane w 1955 roku w Lisich Kątach. Były to pierwsze SMP w których dopuszczono zastosowanie balastu wodnego w startujących szybowcach.
-
---------------------------------------------------------------------------------------------
Na kasowniku okolicznościowym nr 60118 VI Szybowcowych Mistrzostw Polski przedstawiono jednomiejscowy szybowiec „Jaskółka L”, wysokowyczynowy i rekordowy, którego konstrukcja stanowi rozwinięcie poprzednich wersji szybowca „Jaskółka”. Zbudowano cztery egzemplarze szybowca tego typu. Dane techniczne: rozpiętość skrzydeł 16 m, długość szybowca 6,8 m.
1960 rok 14-28 sierpnia VI Szybowcowe Mistrzostwa Polski, bez klasy – Leszno. Została zaliczona tylko jedna konkurencja i praktycznie zawody nie zostały rozegrane z powodu złej pogody, a między innymi VII miejsce – Zbigniew Kirakowski z Aeroklubu Gliwickiego zajął w tej jedynej zaliczonej konkurencji.
Pocztówka wydana na okoliczność VI Szybowcowych Mistrzostw Polski w 1960 roku w Lesznie. Na zdjęciu Szybowiec Jaskółka bis Z, SP-1520 w locie.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
1961 – 14-28 czerwca VII Szybowcowe Mistrzostwa Polski – Leszno.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Argentyńska poczta wydała dwa znaczki pocztowe w hołdzie lotowi bez silnika na dzień przed rozpoczęciem „IX Mistrzostw Świata w Lotach Modeli”. Znaczek 5,60 $ pokazuje Skylark 3, który pozwolił „Rolfowi” Hossingerowi zdobyć mistrzostwo świata 1960 w Kolonii w Niemczech. Znaczek za 11 USD pokazuje argentyński szybowiec Super Albatros AB-1.
![]() |
![]() |
Mistrzostwa Świata w Lotach Szybowcowych 1963 odbyły się w dniach 10–24 luty w mieście Junín w Argentynie. Wykorzystano udogodnienia terenu przy klubie szybowców Junín, który znajduje się obok parku przyrody Laguna de Gómez.
Była to IX edycja World Sailing Flight Championship, pierwsza, która odbyła się poza Europą i jak dotąd jedyna w Ameryce Południowej.
Udział wzięły 23 kraje reprezentowane przez 63 pilotów z 23 różnymi markami szybowców. Podobnie jak w dwóch poprzednich mistrzostwach, odbywających się w Niemczech i Polsce, startowali w klasach „Otwartej” i „Standard”.
Niemiecki Heinz Huth zdobył pierwsze miejsce w klasie Standard szybowcem Alexander Schleicher Ka 6, natomiast Edward Makula z Polski zajął pierwsze miejsce w klasie Otwartej z SZD-19 Zefir 2. W tym turnieju Heinz Huth uzyskał wyróżnienie bycia pierwszym pilotem, który dwukrotnie zdobył tytuł mistrza.
1963 - Argentyna - IX Mistrzostwa Świata w Lotach Szybowcowych
Osiemnaście narodów, z dwudziestoma pięcioma pilotami, było reprezentowanych w klasie otwartej, a dwadzieścia trzy narody, z trzydziestoma ośmioma pilotami, w klasie standardowej.
Polak Edward Makula z szybowcem SZD 19-2A „Zefir 2A” w klasie otwartej i niemiecki Heinz Huth z szybowcem Schleicher „Ka-6CR” w klasie standardowej zostali koronowani na Mistrzów Świata.
Latający Heinz Huth konsekwentnie zdobył wyróżnienie jako pierwszy pilot, który dwa razy z rzędu zdobył tytuł mistrza.
Niektórzy zawodnicy osiągnęli:
Najszybszy lot: Zostało to osiągnięte w piątym teście na trójkątnym obwodzie o długości 322 km (LDG-Carlos Casares-Pazos Kanki-LDG) w dniu 02/19/1963, zostało przeprowadzone przez polskiego pilota Jerzego Popiela na pokładzie SZD 19-2A „Zefir” 2A ”, przy średniej prędkości 95 355 km / h. Tym lotem udało mu się potwierdzić rekord polskiego trójkąta narodowego wynoszący 300 km.
Najdłuższy lot: Wykonał go polski Edward Makula w szóstym teście (Free Distance) 02/20/1963, wylądował w miejscowości El Nochero, niedaleko Santa Margarita (Santa Fe), granicząc z granicami Santiago del Estero i Chaco; przejazd w odległości 716 km.
Najkrótsza przebyta odległość:
Chilijski pilot Alejo Williamson w teście na wolnym dystansie przebył tylko 28 km i wylądował w pobliżu Fortín Tiburcio (Bs. As.).
Najwyższa osiągnięta wysokość:
Ten osiągnięty przez Finna Haralda Tandefelt 02/16/1963 podczas opracowywania czwartego testu (LDG-Parchment-Estancia San Alberto (Sta. Isabel-S. Fe) -LDG), na pokładzie PIK 16C „Vasama” , latanie w chmurach osiągnęło 7500 metrów.
Najobszerniejszy obwód trójkątny:
Został wykonany 02/19/1963, trójkąta o długości 322,7 km (LDG-Carlos Casares-Pazos Kanki-LDG)
Polscy zawodnicy startowali:
Edward Makula klasa: otwarta szybowiec: Zefir 2 nr startowy 47 nr rejestracyjny: SP-2371
Jerzy Popiel klasa: otwarta szybowiec: Zefir 2 nr startowy 49 nr rejestracyjny SP-2372
Józef Pieczewski klasa: standard szybowiec: Foka 4 nr startowy 68 nr rejestracyjny: SP-2363
----------------------------------------------------------------------------------------------
1968.05.29 do obiegu pocztowego weszła seria znaczków poprzedzajacych XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Lesznie.
Na znaczkach przedstawiono szybowce:
* 1699 - Zefir,
* 1700 - Bocian,
* 1701 - Jaskółka,
* 1702 - Mucha,
* 1703 - Foka,
* 1704 - Pirat.
Ilość kopert FDC: 2 (Warszawa 1)
W obiegu do 1994.12.31. Projektantem zarówno znaczków jak i stempli okolicznościowych jako zapowiedź zawodów, jak również lotniczych plakatów dla lotu był J. Jaworowski.
Stemple wedlug katalogu Andrzeja Myślickiego:
* datownik numer 68097 Warszawa 1 29.V.68 fi 36 mm dla FDC XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata
* datownik mechaniczny z wymienianą datą numer 68421 Leszno 9-23.VI.68 wymiary 31 x 29 mmm XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata Leszno 9-23.VI.1968
nie miały zastosowania dla poczty szybowcowej, która w czasie tych zawodów się odbyła. Dla poczty szybowcowej był zastosowany inny stempel, który wraz z opisem tej poczty jest pokazany w artykule „Szybowcowa lata 60”
Na zdjęciu szybowiec Foka 5 w locie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Szybowcowe Mistrzostwa Polski – Leszno, 24.05 – 08.06.1980
kl. Std (rozegrano konkurencji: 4)
1. Henryk Toboła (Piotrków)
2. Franciszek Kępka (Bielsko Biała)
3. Stanisław Witek (Wrocław)
---------------------------------------------------------------------------------------
MIĘDZYNARODOWE ZAWODY SZYBOWCOWE RADAWIEC DUŻY 1986.08.04
---------------------------------------------------------------------------------------
2 MISTRZOSTWA ŚWIATA W AKROBACJI SZYBOWCOWEJ Bielsko Biała, Polska, 1 - 15.08.1987 r.
W mistrzostwach wystartowało 32 zawodników z 7 państw.
Rozegrano sześć wiązanek konkursowych;
1) program znany (wiązanka pierwsza i czwarta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 4845,2 pkt.
2) program nieznany (wiązanka trzecia i szósta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 3641,0 pkt.
3) program dowolny (wiązanka druga i piąta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 7774,0 pkt.
Wydane zostały dwie kartki związane z mistrzostwami oraz stempel „1987.08.02. Bielsko Biała 1: Mistrzostwa Świata w akrobacji szybowcowej Worldgac '87”. Według katalogu Andrzeja Myślickiego nr 87159 datownik ręczny, jednodniowy o wymiarach 43 x 43 mm
Dzięki uprzejmości Pana Krzysztofa Cieslawskiego otrzymałem kilka zdjęć z tych mistrzostw.
-------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IX SZYBOWCOWE MISTRZOSTWA EUROPY 1998
Wyniki końcowe - klasa standard – Polska (miejsce, maszyna, wynik).
5 Paweł FRĄCKOWIAK Polska LS 8 8328.0000
18 Zbigniew NIERADKA Polska SZD 55 7738.0000
26 Dariusz ZAWIRSKI Polska SZD 55 6966.0000
Wyniki końcowe - klasa 15 metrowa - Polska (miejsce, maszyna, wynik).
4 Mariusz POŹNIAK Polska ASW 27 8584.0000
7 Sebastian KAWA Polska ASW 27 8496.0000
10 Stanisław WUJCZAK Polska ASW 27 8242.0000
Wyniki końcowe - klasa otwarta - Polska (miejsce, maszyna, wynik).
3 Janusz CENTKA Polska ASW 22BL 8799.0000
8 Tomasz RUBAJ Polska ASH 25 8061.0000
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------