Menu Content/Inhalt

Niniejszy artykuł chcę poswięcić pilotom i konstruktorom szybowców. Mamy wielkie sukcesy na świecie i w akrobacji szybowcowej, w klasie przelotowej, w wyścigach szybowcowych, przelotu nad najwyższymi szczytami gór czy mistrzostw modelarskich w klasie szybowcowej. Ale co najważniejsze w szybownictwie to, że jest statkiem powietrznym nie posiadającym własnego napędu czyli z ochroną środowiska jest popularnie mówiąc za „pan brat”. A zmierzenie się z siłami natury i podziwianie krajobrazów w bezszelestnym locie to muszą być cudowne momenty.


Filatelistyka ma swój udział w propagowaniu szybownictwa, np. seria znaczków wydanych w 1984.11.05. z serii „Rozwój lotnictwa polskiego”.


Znaczek 2797 - sylwetki samolotów "Łoś" i "PZL P-7", znak Aeroklubu PRL i nazwiska konstruktorów w tym również szybowcowych.


Stanisław Cywiński będąc aktywnym pilotem szybowcowym wykorzystywał czas wolny od pracy konstrukcyjnej na uprawianie sportów lotniczych. Zaprojektował i zbudował szybowce Lublin-1 i Lublin-2. Oba brały udział w I Konkursie Ślizgowców w 1923 r. w Białce koło Nowego Targu. Za szybowiec Lublin-2 konstruktor otrzymał w konkursie czwartą nagrodę.


Jerzy Drzewiecki w roku 1924 zaprojektował i zbudował przy pomocy pracownikow Centralnych Warsztatów Lotniczych swoją pierwsza konstrukcję – szybowiec JD-1 (SL-2) „Czarny Kot”, który wziął udział w zorganizowanym w dniach 17.05 – 14.06. 1925 roku przez Związek Lotników Polskich II Wszechpolskim Konkursie Szybowców.


Zygmunt Rafał Puławski swe zainteresowania lotnicze poszerzał w Sekcji Lotniczej Koła Mechaników działającej od 1922 r. w Warszawie. Tam zaprojektował szybowiec SL-3 zbudowany w Warsztatach Sekcji Lotniczej Koła Mechaników w 1924 r. W maju i czerwcu 1925 r. szybowiec ten wziął udział w II Krajowym Konkursie Szybowców na Oksywiu w Gdyni.

 

1

 

Znaczek 2794 - sylwetki szybowców "PWS 101" i "Jantar", znaki Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI), Aeroklubu PRL oraz medal Lilienthala i nazwiska pilotów szybowcowych, którzy zdobyli medal Lilienthala, czyli najważniejsze odznaczenie szybownicze. Zostało ono ustanowione w 1938 roku, na cześć Otto Lilienthala. "Ojciec szybownictwa”, bo tak nazywano Otto Lilienthala (1848-1896), był niemieckim inżynierem, konstruktorem i pilotem pierwszych szybowców. Lilienthal obserwował ptaki, badał kształt ich skrzydeł, siły działające na nie oraz zasady aerodynamiki. W 1891 roku z bratem Gustawem skonstruował pierwszy szybowiec, którego kształt przypominał skrzydła nietoperza. Odległość pierwszego lotu to 15 m.


Po raz pierwszy odznaczeniem na część niemieckiego inżyniera, Medalem Lilienthala został uhonorowany Polak Tadeusz Góra. 18 maja 1938 roku szybowcem PSW - 101 ustanowił rekord świata w długości przelotu szybowcowego z Bezmiechowa do Solecznik Małych. Odległość ta to 577,8 km. Szybowiec PSW – 101 był konstrukcji Wacława Czerwińskiego polskiego konstruktora i pilota.

 

9


Pelagia Majewska do 1980 roku ustanowiła 21 rekordów krajowych z czego 17 rekordów uznano jako rekordy międzynarodowe. Trzykrotnie zwyciężyła w Krajowych Całorocznych Zawodach Szybowcowych. W 1972 roku wygrała I Międzynarodowe Szybowcowe Zawody kobiet w Lesznie. W następnych latach dwukrotnie zdobyła srebrny medal, po kilku latach zawody przerodziły się w Szybowcowe Mistrzostwa Europy Kobiet. W 1960 roku jako pierwsza Polka i druga kobieta na świecie otrzymała Medal Lilienthala.


W 1963 roku na szybowcach Zefir 2A E. Makula i J. Popiel zdobyli pierwsze i drugie miejsce na Szybowcowych Mistrzostwach Świata w Junin w Argentynie. Edward Makula wykonał wówczas przelot otwarty na dystansie 717,5 km, co zostało nagrodzone prestiżowym Medalem Lilienthala.


Międzynarodowa Komisja Szybowcowa FAI przyznała mu w 1972 roku (jako czwartemu Polakowi) najwyższe światowe wyróżnienie szybowcowe, medal Lilienthala. Ustanowił 4 krajowe rekordy szybowcowe i jeden międzynarodowy na trasie docelowo powrotnej Leszno – Olsztyn – Leszno 678,9 km na szybowcu SZD-24 Foka 4, 28 lipca 1963 roku.


Szybowiec Otto Lilienthala z 1895 roku można zobaczyć na przepięknym stemplu poczty szybowcowej „LESZNO 1 31.8.1980 / KRAJOWA WYSTAWAFILATELISTYCZNA „LOTNICTWO – POZNAŃ 1980” SZYBOWIEC OTTO LILIENTHALA Z 1895 ROKU” w artykule KRAJOWA WYSTAWA FILATELISTYCZNA „LOTNICTWO – POZNAŃ 1980” 

 

2

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Wybitnych szybowników przedstawia załączone poniżej zdjęcie.

 

3

 

4

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pan Grzegorz Glegoła - członek Towarzystwa Lotniczego w Świebodzicach w swoim dorobku: około 970h wykonane w 5228 lotach z tego 2/3 to loty w charakterze instruktora, 30 wyszkolonych pilotów szybowców, udane pikniki lotnicze a przede wszystkim - realne plany budowy lotniska w Świebodzicach. Prezes Stowarzyszenia Towarzystwa Lotniczego w Świebodzicach. Instruktor szybowcowy i samolotowy. „Bez Pana to nie miałoby szans ruszyć z miejsca - mówił burmistrz Świebodzic na jednym ze spotkań - Przez wiele lat mówiliśmy o lotnisku w Świebodzicach, ale ciągle nie było tej iskry, tego impulsu, żeby zainteresować inicjatywą szersze grono. Dziś mamy już prawie projekt, a cała inwestycja jest wpisana do Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2020 roku. Lotnisko w Świebodzicach powstaje”. Planowane lotnisko w Świebodzicach ma być ważnym elementem komunikacyjnym dla południowej części Dolnego Śląska. Prezes Towarzystwa Lotniczego w Świebodzicach, Pan Grzegorz Glegoła tak mówi o tej inwestycji: „Usytuowanie przyszłego lotniska w obszarze oddziaływania Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej stanowi doskonałą bazę pod rozwój zarówno ze względu na możliwość przemieszczania się właścicieli, kadry zarządzającej i specjalistów z umiejscowionych tam przedsiębiorstw”.


Pan Grzegorz - człowiek z wielką charyzmą i bardzo dużym zaangażowaniem w sprawy szczególnie dla Towarzystwa Lotniczego w Świebodzicach.

 

5

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

6

 

7

 

8