Menu Content/Inhalt

 

 

 

 

 

I polski akcent na biegunie północnym.

Polscy piloci Krzysztof Zapart, Bartosz Oberski i ich duński kolega Philip Mundt nad największą wyspą archipelagu Svalbard na Oceanie Arktycznym - Spitsbergen, na zaproszenie Lokalnej Organizacji Turystycznej Svalbardu, wykonali lot balonem przy temperaturze -40 stopni Celsjusza, powiedzmy w ekstremalnych warunkach. Ich lot inspirowany był próbą bezskutecznego dotarcia do Bieguna Północnego w 1891 roku baloniarzy: Salomon August Andréeho, Knut Fraenkel i Nils Strindberg, którzy na balonie o nazwie Örnen fiaskiem zakończyli swój lot, a szczątki pilotów odnaleziono dopiero w 1930 roku.

Bardzo wymownym akcentem jest kartka pamiątkowa. Nie ukrywam, że wszelkiego rodzaju takie kartki i przesyłki poczty balonowej motywują mnie do pisania artykułów dotyczących lotów balonowych.

 

25

 

26



Omawiany lot na balonie czeskiej produkcji (Kubicek BB42Z wyprodukowany przez KUBÍČEK Balony w 2017 roku) i duńskiej rejestracji OY-OOP odbył się we wtorek, 20. 3. 2018 - start o 13:10 i lądowanie około 25 km dalej i około godzinę i kwadrans później. Ich lot jest godny podziwu i gratulacje dla trzech śmiałków zwłaszcza, że doprowadzili swój sprzęt do zamrożenia poniżej -40 ° Celsjusza - wszystko zostało całkowicie zamrożone. Więc nie działały: wentylatory, regulatory ciśnienia, palniki i wszystko zamarło. Producent oblicza zakres temperatur poniżej - 40 stopni wyższy. Byli więc poza zasięgiem.

Temperatura wrzenia propanu użyta do lotów balonem wynosi -30 stopni. To nie jest ważne. Ważne jest to, że gaz nie wyparowuje. Zasada działania palników balonowych polega na tym, że propan w normalnej temperaturze 15 do 30 stopni powyżej zera ma ciśnienie 5-8 barów. W takim przypadku jest w stanie zapewnić wymaganą wydajność. W temperaturze bliskiej zeru ciśnienie spada poniżej wymaganych 4 barów, a producent ostrzega przed utratą wydajności podczas lotu. Baloniarze musieli pokonać podczas przeprawy na Spitsbergenie - mroźny mróz i ekstremalnie złe warunki dla funkcji palnika.

Innym niebezpiecznym zjawiskiem jest wilgotność, która jest bardzo nieprzyjemna, a przy szronie wilgoć zamienia się w lód. Lód jest idealnym klejem! Dostaje się do urządzenia nie tylko z powietrza, ale również od paliwa. Propan zawiera dużą ilość wilgoci.

 

27

 

28

 

29

 

30

 

31

 

32

 

33

 

34

 

35

 

36

 

37

 

38

 

39