Menu Content/Inhalt

Historia baloniarstwa na rycinach.

Odznaka obserwatora balonowego.

Jedną z takich ciekawostek są kształty balonów. Nie będę rozpisywał się o historii baloniarstwa, ale na dwóch rycinach chcę przedstawić początkowe kształty statków powietrznych.    W dzisiejszych czasach architekci i konstruktorzy projektują bardzo wymyślne konstrukcje, a nawet wręcz nieprawdopodobne, że dany balon potrafi wznieść się w powietrze?

clip

clip 2

Oczywiście mam zgodę do przetwarzania zdjęć balonów ich producentów czy właścicieli stron internetowych, ale doszedłem do wniosku, że kopiowanie czegoś, co można zobaczyć bezpośrednio w witrynie internetowej producenta mija się z celem. Dlatego chętnych do podziwiania różnorakich kształtów oraz przepięknej kolorystyki balonów zapraszam do odwiedzenia poniższych stron:
http://www.headballoons.com

www.cameronballoons.co.uk

www.balony.org.

www.kubicekballoons.cz

Inną taką ciekawostką jest odznaka obserwatora balonowego II klasy (klasa I wieniec i kotwica srebrna). Przejrzałem wiele książek na temat odznak w baloniarstwie do II Wojny Światowej i tylko ta jedna jest opisana i tą jedną udało mi sie zdobyć. Myślę, że są inne, ale nie mają swojego odzwierciedlenia w literaturze. Jeżeli by takowe były z chęcią je nabędę i przedstawię na niniejszej stronie.

clip 3

Bezpośrednio przed wybuchem wojny lotnictwo wojskowe dysponowało m. in. dwoma batalionami balonowymi (Jabłonna, Toruń). Następnie lotnictwo przeformowano w trybie mobilizacyjnym na lotnictwo dyspozycyjne, oddane do dyspozycji armii i grup operacyjnych. Kompania balonów obserwacyjnych wchodziła w skład lotnictwa pomocniczego.

Kompanie balonów obserwacyjnych otrzymały: Armie „Pomorze”, „Poznań”, „Łódź”, „Kraków”. Również i Armia Obwodowa „Prusy” otrzymała kompanię balonów. I w tych kompaniach stosowana była powyższa odznaka.

Historię baloniarstwa można prześledzić również na banderolach tytoniowych (cygara, papierosy). Fajna sprawa.

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

1798 rok.

 

6

 

7

 

8

 


 

 

 

9

 

10

 

11

 

12

 

13

 

1835 rok.

 

14

 

Wojskowe zastosowanie balonów na rozgrzane powietrze było znane już dawno temu, gdy Joseph Montgolfier drwiąco zasugerował w 1782, ze Francuzi mogliby przelecieć całą armią zawieszoną pod setkami papierowych toreb na Gibraltar, aby go odzyskać od Francuzów. Wojskowi i polityczni działacze wkrótce zaczęli dostrzegać bardziej praktyczne zastosowanie balonów do używania w trakcie wojny, zwłaszcza podczas rozpoznania. Pierwsze zanotowane użycie balonu zwanego L'Entrepremant podczas wojny było zastosowanie go przez Francuzów w bitwie pod Fleurus w 1794, co skutkowało francuskim zwycięstwem nad koalicją sił brytyjskich i austriackich. Po tym zwycięstwie, Napoleon założył bazę balonów na rozgrzane powietrze w Meudon i w Anglii gdyż były obawy nalotu, lecz to się nigdy nie wydarzyło. Napoleon przeniósł bazę do Egiptu w 1798 i wtedy sprzęt został zniszczony przez Horatio Nelson w bitwie pod Aboukir i Napoleon rozwiązał bazę w 1799. Balony były później używane w amerykańskiej wojnie domowej do rozeznania i do skierowania artylerii zapory ogniowej na przeciwnika, będąc poza zasięgiem wzrokowym artylerzystów na ziemi.

 

15

 

29 czerwca 1785 Kapitan Vincenzo Lunardi ze swoim asystentem Jerzym Biggin zaprosili  Letitia Ann Sage i pułkownika Hastings do wspólnego lotu balonem. Ze względu na przeciążenie balon nie mógł wystartować i Lunardi i Hastings odstąpili od lotu.  Balon wystartował z Biggin i panią Sage, czyniąc ją pierwszą angielską kobietą w locie balonem. Jako ciekawostka: to ta załoga była uratowana przez grupę chłopców już po lądowaniu, ze względu na „wściekłego rolnika”, którego uprawy zostały zniszczone. Balon wystartował  z St George Fields na południowym brzegu Tamizy i po locie , który trwał 90 min  wylądował w pobliżu Harrow.

 

16

 

Pierwszy załogowy lot balonem. Pilatre de Rozier i markiz d'Arlandes przelecieli balonem około 5 mil ((około 9 km), na wysokości 330 stóp (100 metrów) w czasie 20 minut. Balon wylądował w Butte-aux-Cailles, który jest blisko centrum współczesnego ruchu Place d'Italie w Paryżu. Było to 21 listopada 1783 r.

 

17

 

22

 

Francuz Jean-Pierre Blanchard i Amerykanin John Jeffries podróżowali z Dover, w Anglii, do Calais, Francja, w balonie gazowym, stając się pierwszymi ktorzy przekroczyli kanał La Manche. Lot trwał 2,5 godziny i możemy tu mowić o pierwszej balonowej poczcie przewiezionej balonem. Było to 7 stycznia 1785 roku.

 

18

 

21

 

22 października 1797 roku, francuski balonista stał się pierwszym człowiekiem w historii, który wykonał skok z balonu ze spadochronem. Co prawda André-Jacques Garnerin skrecił sobie kostkę podczas lądowania, ale wysokość ok. 900 m, gdzie się wzniósł na balonie wypełnionym wodorem i gdzie zerwał więzy z kosza, była wielkim wydarzeniem.

 

23

 

24 sierpnia 1804 r. Joseph Louis Gay-Lussac i Jean-Baptiste Biot balonem na gorace powietrze wzbili się na wysokość 7.049 metrów badając magnetyzm naziemny i temperaturę. Jako pierwsi zaczęli badać zjawiska pogodowe, odnosząc przy tym wielki sukces naukowy.

 

24

 

Francisque Arban, znany również jako Francesco Arban di Lione był francuskim balonistą. W 1849 roku był pierwszą osobą, która przekroczyła Alpy w balonie, a wyczyn nie powtórzył się do 1924 roku. Zrobił kilka lotów balonowych na długich dystansach, gdzie na na jednym z nich, dwutygodniowym locie z Rzymu został uratowany z morza przez włoskich rybakow w 1846 r.

 

25

 

Lot balonem 1912 rok.

 

19

 

1878 rok. Z  ogrodów Paris Trivoli  we Francji balonistka  Fanny Godard ubrana w strój marynarski, czym wywołała skandaliczne kontrowersje swojego czasu, gdyż kobiety nosiły wtedy spódnice, wykonała pierwszy profesjonalny lot.

 

20