Menu Content/Inhalt

Spis treści

Historia baloniarstwa na rycinach.

Odznaka obserwatora balonowego.

Jedną z takich ciekawostek są kształty balonów. Nie będę rozpisywał się o historii baloniarstwa, ale na dwóch rycinach chcę przedstawić początkowe kształty statków powietrznych.    W dzisiejszych czasach architekci i konstruktorzy projektują bardzo wymyślne konstrukcje, a nawet wręcz nieprawdopodobne, że dany balon potrafi wznieść się w powietrze?

clip

clip 2

Oczywiście mam zgodę do przetwarzania zdjęć balonów ich producentów czy właścicieli stron internetowych, ale doszedłem do wniosku, że kopiowanie czegoś, co można zobaczyć bezpośrednio w witrynie internetowej producenta mija się z celem. Dlatego chętnych do podziwiania różnorakich kształtów oraz przepięknej kolorystyki balonów zapraszam do odwiedzenia poniższych stron:
http://www.headballoons.com

www.cameronballoons.co.uk

www.balony.org.

www.kubicekballoons.cz

Inną taką ciekawostką jest odznaka obserwatora balonowego II klasy (klasa I wieniec i kotwica srebrna). Przejrzałem wiele książek na temat odznak w baloniarstwie do II Wojny Światowej i tylko ta jedna jest opisana i tą jedną udało mi sie zdobyć. Myślę, że są inne, ale nie mają swojego odzwierciedlenia w literaturze. Jeżeli by takowe były z chęcią je nabędę i przedstawię na niniejszej stronie.

clip 3

Bezpośrednio przed wybuchem wojny lotnictwo wojskowe dysponowało m. in. dwoma batalionami balonowymi (Jabłonna, Toruń). Następnie lotnictwo przeformowano w trybie mobilizacyjnym na lotnictwo dyspozycyjne, oddane do dyspozycji armii i grup operacyjnych. Kompania balonów obserwacyjnych wchodziła w skład lotnictwa pomocniczego.

Kompanie balonów obserwacyjnych otrzymały: Armie „Pomorze”, „Poznań”, „Łódź”, „Kraków”. Również i Armia Obwodowa „Prusy” otrzymała kompanię balonów. I w tych kompaniach stosowana była powyższa odznaka.

Historię baloniarstwa można prześledzić również na banderolach tytoniowych (cygara, papierosy). Fajna sprawa.

 

Mozaika z XIII w. przedstawiająca zmagającego się Jakuba z aniołem. Starożytne prawa żydowskie zabraniały tworzenia wizerunków, ale chrześcijanie przejęli wizerunki aniołów jako „skrzydlatych ludzi” od Greków i Rzymian. To jest dobry przykład.

1

Historia lotnictwa zaczyna się od ludzkiego pragnienia, aby móc wznieść się z ziemi jak ptak. Ta asyryjska rzeźba jest jednym z niezliczonych starożytnych obrazów ukazujących, jak próbowano naśladować swobodny lot ptaków. Na próżno.

2

Niemieckiego pioniera Otto Lilenthala można uznać za „ojca szybownictwa”. Chociaż próbował wielokrotnie, wyraźnie rozpoznał irytujące wady ówczesnych silników. Szybujący dwupłatowiec dał mu o wiele więcej satysfakcji. Wykonał nim setki lotów.

Ta francuska rycina z 1784 roku przedstawia lekki (i lekko ubrany spadochroniarz) latawiec w tak zwanym „stroju aerostatycznym”. Został zaprojektowany przez Thibauta de Saint-Andre, który szukał połączenia płaszcza i spadochronu. Latawiec do skakania potrafił latać za pomocą: rękawic kontrolnych.

3 

11

Egipskie obrazy, na której skrzydlata kobieta jest symbolem współczesnego lotnictwa. Kultura starożytna i współczesna zjednoczona w jednym symbolu.

4

Liczne są stare sagi i legendy o latających smokach. Oto ilustracja z XVIII-wiecznego perskiego rękopisu, opowiadająca o tym, jak słynny bohater Barzou (z XI wieku) pokonał latającego smoka. Barzou oswoił smoka i użył go jako „latającego konia”.

5

Inna ilustracja przedstawiająca Barzou i jego latającego smoka, przedstawia także tę perską figurkę, tak zwaną „houri”. Ten skrzydlaty bóg ma elastyczne i składane skrzydła, na których wyraźnie widoczne są również „lotki”. Stopa w prawym górnym rogu należy do bohatera Barzou.

12

To naprawdę się wydarzyło. Dopóki balonami na ogrzane powietrze nie można było sterować lub było to trudne, zbyt często używano ich do sensacyjnych akrobacji. Ten Francuz, zwany Tetu-Brissy, był pierwszym kaskaderem, który wspiął się na koniu w 1798 roku. W ten sposób otrzymaliśmy pierwszego naprawdę „latającego” konia…. 

6

Otto Lilienthal w roku swojej śmierci: 1986. Na zdjęciu widać go na szybowcu napędzanym (całkowicie nieodpowiednim) silnikiem na dwutlenek węgla i następnie wykonującego skok po starcie. Jego śmierć była ciężkim ciosem dla wszystkich jego przyjaciół, ale była także zachętą do poprawy.

7

Przez stulecia pionierzy próbowali „zmechanizować” nieodpowiednie skrzydła ptaków. To genialne urządzenie latające, składające się z czterech śrub powietrznych, było wynalazkiem francuskiego ślusarza imieniem Besnier. Utrzymywał, że poleciał nim w 1678 roku. Taki nagi?........

8